
Ülo Emmus. Vabariikliku tarbekunstinäituse plakat. 1985. Eesti Kunstimuuseum
Ülo Emmus kuulus noorte autorite põlvkonda, kes uuendasid radikaalselt fotolavastuslikku plakatit ning aitasid kaasa selle erakordse fenomeni arengule Eesti kultuurimaastikul. Plakat kujutab portselanpeekrit keedetud ja pooleldi kooritud kanamunaga, millest voolab välja mürkrohelist löga. Realistliku foto ja sürrealistliku sisu vahel tekib kummaline ebakõla. Vormi ja sisu vastuolu on munale olemuslik: „surnud“ kõva koor (mis on seejuures üks täiuslikumaid voolujoonelisi looduslikke vorme) peidab endas õrna ja haavatavat uut elu. Muna on uue elu ja ülestõusmise sümbol maailma eri kultuurides. Ka sürrealistid armastasid muna kujundit just selle mitmetähenduslikkuse tõttu. Emmus on loonud absurdse, provokatiivse, aga pilkupüüdva kujutise, et tõmmata plakatiga möödakäija tähelepanu tarbekunstinäitusele, kus muide eksponeeriti arvukalt ka teoseid, millel otsene tarbefunktsioon puudus (järjekordne paradoks!). Kumb oli enne – kana või muna? Kunst või disain?
