Kuidas jõudsid Villu Jaanisoo toolid Pariisi moenädalale?

Veebruarikuu viimastel päevadel võis Kumu sotsiaalmeedias lugeda põnevat uudist: Kumu aatriumi püsiväljapanekus aastate jooksul vaieldamatuks külastajate lemmikuks tõusnud Villu Jaanisoo paarikteos „Toolid I-II“ jäi kaamerasilma ette kodulinnast mitme tuhande kilomeetri kaugusel Pariisi moenädalal. Nimelt pöördusid Skandinaavia moebrändi Acne Studios esindajad jaanuaris Eesti Kunstimuuseumi poole sooviga laenata üleelusuuruses tugitoole oma peagi toimuva moesõu keskseks elemendiks – just neist oli brändi peadisainer Jonny Johansson oma uues, 2024. aasta sügis-talve naisterõivaste moekollektsioonis inspiratsiooni ammutanud.

Kui esialgu kõlas soov hiigeltoole Pariisi toimetada küllaltki utoopiliselt, sai siiski ruttu selgeks, et moebrändil oli tõepoolest tõsi taga ning nii valmisolek kui ka ressursid teoste Prantsusmaale ja tagasi Eestisse transportimiseks täiesti olemas, nagu ka varasem kogemus analoogsete kunstilaenude organiseerimisel. Samuti olid nad selleks hetkeks jõudnud suhelda teoste autori Villu Jaanisooga, kes moešõust isiklikult aukülalisena osa võtma kutsuti.

Skulptuure „Toolid I-II“ saatsid moelaval neist inspireeritud autorehvidest tumbad, millele pandi etenduse raames istuma VIP-külalised ning mille Acne Studios spetsiaalselt selleks sündmuseks toota lasi.

Nüüdseks on Villu Jaanisoo „Toolid I-II“ turvaliselt kodus tagasi ning taas eksponeeritud Kumu aatriumis. Teosed olid küll ära vaid ainult mõne nädala, kuid jõudsid mitmetuhandekilomeetrise reisi tagajärjel leida laia menu ka internetis, kus need koos moeetendusel osalenud kuulsustega sadadele fotodele said jäädvustatud: näiteks jäid teostega koos pildile rahvusvaheline supermodell Emily Ratajkowski, Korea meeslaulja Johnny Suh ning USA näitleja Will Smithi tütar ja laulja Willow Smith. Samuti leidis moeetendus ning selle tõmbenumber – Jaanisoo „Toolid“ – kajastust mitmes tuntud väljaandes, nagu näiteks Vogue ja Wallpaper Magazine.

Loe Kumu lühiintervjuud Acne Studios peadisaineri Jonny Johanssoniga ning saa lähemalt teada, kuidas kogu nende idee alguse sai!


Kuidas Te neid teoseid esimest korda kohtasite?

Minu meeskond leidis pildi teostest internetist. Otsisime kiiruse, kummide, taaskasutamise, mootorrataste ning tulega seotud kunsti.

Millisena nägite nende toolide rolli oma moeetenduses?
Need on kollektsiooni inspiratsiooniks, sest kiiruse ja muundumise idee oli oluline algusest peale, see oli osa algsest kirjeldusest. Ja lõpuks saigi kõik omavahel kokku ning toolid olid etenduse ajal kohal.

Kuidas mõjutasid toolid uut kollektsiooni, mida Pariisi moenädalal esitleti?

Fotod toolidest olid alati üleval kollektsiooni meeleolu kirjeldaval inspiratsiooniseinal. Neis peitub tulvav energia ning kummid on moondumas millekski muuks.
Joonistamist alustades hakkasin mõtisklema ja mõistsin, et kiiruse, kuju ja liikumise edasi andmine mõjutab olulisel määral kollektsiooni esteetikat. Ja neis toolides on see kõik olemas.

Kas olite Eesti skulptorist Villu Jaanisoost varem ka kuulnud?

Leidsime Villu Jaanisoo nime, uurisime Instagramist tema teoseid ja imelist universumit. Villu puhul meeldib mulle, et ta on käsitöömeister ning seda on ta teostest hästi näha.
Katsetasime oma produktsiooniettevõttega mitmeid võimalusi ja erinevaid lavalisi lahendusi, kuid minul oli alati mõttes Villu. Esimene idee on ikka parim. Siis helistasimegi Villule ja rääkisime talle oma hullumeelsest plaanist.

Kas varemgi on Acne Studios kollektsioonide esitlustesse (kaasaegset) kunsti kaasatud?

Minu jaoks on meie kauplustesse, kontoritesse ja koostööprojektidesse kunsti kaasamine olnud alati oluline. Mitmete meie toodete osas olen teinud koostööd erinevate kunstnikega. Hiljuti näiteks Grant Levy-Lucero, Ben Quinni ja Apollinaria Broche’iga.

Moeetenduste puhul on see mõnikord keerukam, sest on vaja leida õige inimene, kes stsenograafiat mõistaks. Sooviksin teha koostööd mööblidisainer Max Lambiga, aga kuna ta töötab käsitsi, ei jõuaks ta kunagi kõiki neid istmeid valmis teha, millest olen unistanud.

Aasta tagasi tähistasime kümnendat aastapäeva koostöös Sylvie Macmillaniga: ta on andekas küünekunstnik, kes teeb ka teokarpidest skulptuure. Ta disainis ja ehitas etenduse jaoks hiiglaslikud teokarpidest küünlajalad.

Eelmisel hooajal tegime koostööd mulle lähedase kunstniku Lukas Gschwandtneriga, kes lõi lavakujunduse oma pehmemööbli põhjal. Ja seekord siis Villuga: mind inspireeris tema looming väga, eriti toolid. Katsetasime toolide piltidega, kuid mõistsime, et asi toimiks vaid originaalteostega.

Tootsite Jaanisoo toolide põhjal ka väiksemad versioonid, millel külalised said istuda. Mis nendest toolidest edasi saab?

Koostöös Villuga paigutasime tema teosed lavale peamiste kujunduselementidena, kuid mõtlesime, et tema kummide lugu võiks edasi arendada, lisaks vajasime veelgi toole! Seetõttu arendas meie produktsiooniettevõte sarnase tehnoloogia põhjal välja toolid, millele sai neli külastajat istuma panna. Kasutame neid istmeid kujunduse osana, kui meie kollektsioon poodidesse jõuab.

Kuidas need toolid moeetenduse kontekstis „esinemisega“ hakkama said? Kas etendus täitis Teie ootusi ja ettekujutusi?

See ületas mu ootused! Kuulsused tegid endast nende ees ja neil istudes pilte ning ka teised külastajad küsisid peale etenduse lõppu luba piltide tegemiseks.
Kuid minu jaoks oli kõige olulisem lavakujundus, mis nägi välja väga terav ja tugev ning vastas täpselt mu peas olnud ideele.

A WordPress.com Website.